“L’edat i el cicle vital fa diverses les persones grans”

Què expliquen gais, lesbianes o dones trans de més de seixanta anys que viuen a la provincià de Barcelona sobre la seva salut, les seves xarxes de suport, la discriminació o l’envelliment? Aquests són els temes d’un estudi universitari que s’acaba de publicar la Diputació de Barcelona com a llibre.

Qui ha fet l’estudi?

La investigació ha estat conduïda pel Grup de Recerca i Innovació en Treball Social (GRITS) de la Universitat de Barcelona (UB) en col·laboració amb el Grup de Recerca en Envelliment i Salut de la Universitat Autònoma (UAB). La Fundació Enllaç també hi hem participat, juntament amb l’associació Encara en Acció.

Per a què ha de servir l’estudi?

Ens adonem que l’edat i el cicle vital de cada persona fa que les experiències siguin diverses. I volíem aprofundir en el tram d’edat de les persones de més de seixanta anys”, explica Josep Maria Mesquida, un dels investigadors de l’estudi. “Com es demostra, aquestes persones tenen unes necessitats específiques i conèixer-les ens ha de servir per orientar les polítiques socials adreçades a les persones grans“.

L’equip ha tingut en compte les aportacions teòriques de la perspectiva de gènere, la interseccionalitat i el curs vital de les persones.

Aquesta aproximació ens permet analitzar les relacions de poder que es donen entre gèneres i com s’entrecreuen amb altres factors socials -per exemple, l’edat”, afirma Adela Boixadós.

En una notícia de la Fundació Enllaç anterior ens fèiem ressò d’alguns dels resultats de l’estudi a partir d’una presentació pública

L'investigador en treball social Josep Maria Mesquida presenta l'estudi sobre la situació de les persones grans LGBTI de la província de Barcelona.
Josep Maria Mesquida presenta l’estudi sobre les persones grans LGBT de la província de Barcelona.

El llibre

En el llibre també s’hi transcriuen les aportacions més significatives de les persones que van participar en la investigació. L’acaba d’editar la Diputació de Barcelona dintre de la seva col·lecció Estudis.

La coordinació tècnica de tot el treball ha comptat amb el suport de l’Oficina de les Dones i LGTBI de la Diputació de Barcelona, que ha finançat el projecte.

Envelliment i diversitat sexual i de gènere.
Estudi exploratori de la situació de gais, lesbianes i dones trans de més de 60 anys a la província de Barcelona.
Autoria: Josep Maria Mesquida, Belén Parra, Adela Boixados, Laura Coll-Planas i Sara Rodríguez.
Editorial: Diputació de Barcelona.
Col·lecció: Estudis. Benestar i ciutadania, Núm. 4