Serveis amb valor (1 d’octubre. Dia Internacional de la Gent Gran)

Foto de Edu Carvalho de Pexels

El catedràtic d’economia Guillem López-Casasnovas publicava un dels seus habituals articles a la premsa amb el títol “Serveis Valuosos que no existeixen”. López-Casasnovas assenyala la necessitat d’orientar el sector serveis. “Es tractaria de prestacions que es construeixen des de l’experiència, formades des de la confiança de qui viu un problema amb incertesa i angoixa i que demana l’ajut; no d’un servei estandarditzat que s’empaqueti en un algoritme…

El catedràtic posa com exemples els casos de l’educació dels fills, la salut, la jubilació, la planificació del llegats. Per l’economista, el valor afegit d’aquests serveis ve de la personalització, del coneixement específic de qui el subministra, de la seva reputació, del lideratge i la confiança que inspira.

Persones grans LGTBI+

L’any 2008, un grup de 23 persones varem decidir crear la Fundació Enllaç. En aquell moment, la majoria de nosaltres ens trobàvem en l’etapa madura de la vida, entre els 60 i els 70 anys. Era la primera generació de persones LGTB que arribava a aquestes edats sense haver d’amargar la nostra orientació sexual, identitat o expressió de gènere. Ens preguntaven com seria aquesta etapa de la nostra vida. Hauríem de tornar a l’armari? els prestadors de serveis i gestors d’equipaments adreçats a la gent gran, eren conscients de la realitat de les persones com nosaltres? Es respectarien les voluntats de cadascu de nosaltres si perdíem la capacitat de fer-les valdre?

Assessorar. Acompanyar.

En els ja tretze anys que fa que existeix la Fundació ens hem adonat que allò que més valoren les persones usuàries de la nostra entitat és l’assessorament i, encara més,  l’acompanyament.

L’assessorament en cadascuna de les qüestions que sorgeixen en l’etapa madura de la vida. Així hem anat desenvolupant una cartera de serveis amb més de 50 temes i gestions específiques sobre les quals podem informar a les persones que ens ens ho demanen.

Pel que fa a l’acompanyament, és la nostra resposta a una societat que -aquesta és la realitat- sovint condemna les persones grans a l’aïllament: edatisme, gentrificació,  precarització dels serveis socials… La Fundació Enllaç és una xarxa comunitària de suport. Ens agrada parlar d’amistat, però al terme amistat hi afegim un adjectiu: responsable. L’amistat comporta responsabilitat. No la podem entendre d’una altra manera. Acompanyem les persones que ens ho demanen, aspirem a un acompanyament conscient i conseqüent, fins el final de la vida.

Intuïció i experiència.

En llegir l’article de Guillem López-Casasnovas  hem tingut la impressió que creant un servei valuós per a les persones grans LGTBI+. A la intuïció inicial del nostre projecte hi hem anat sumant l’experiència del dia a dia. Avui és 1 d’octubre de 2021. Commemorem el Dia Internacional de la persones Grans. Continuem treballant.

Referència: Suplement Diners. La Vanguardia, 21 de maig de 2021.

Foto de Edu Carvalho de Pexels