“La generació silenciosa”. Persones LGTBI que s’han fet grans.

La patrona de la Fundació Enllaç Paulina Blanco h
La patrona de la Fundació Enllaç Paulina Blanco

La patrona de la Fundació Enllaç Paulina Blanco ha participat al programa Els matins de TV3 (5 d’octubre de 2021) on s’ha presentat el documental La Generació Silenciosa sobre persones grans LGTBI que ha emès el programa “Sense Ficció” del canal públic.

La generació silenciosa ha estat dirigit per Ferran Navarro-Beltran, que també l’ha produït juntament amb Josep Amoros (Amoros Produccions).

Els drets s’han de defensar cada dia

En la presentació, Paulina Blanco comentava: “Ningú no ens prepara per l’etapa que ve després de la jubilació.  Cal que siguem conscients que ens fem grans i que necessitarem anar a un lloc segur, lliure d’homofòbia i on vire la darrera etapa de la vida amb tranquil·litat i en pau.

La presentadora d’Els matins, Lídia Herrera ha preguntat Blanco sobre les residències per a la gent gran.  “No poden ser un aparcament de persones grans. Cal modificar tot el projecte d’establiments per a persones grans. I ja no diguem de persones LGBT, que carreguem la motxilla d’haver estat rebutjats per l societat, per la família, per l’església, etc.”

Sobre l’escalada d’atacs LGTBI-fòbics a Espanya dels darrers mesos, la patrona de la Fundació Enllaç reflexiona: “Els drets que tenim els hem conquerit. Ara bé, s’han de defensar cada dia. Es poden perdre. I no volem fer passes enrere. Volem una societat justa, que totes les persones visquem en pau, sense que ningú ens hagi de dir com hem d’estimar. No ho accepto. I no accepto que ningú condemni a qui estima diferent.

Respecte el matrimoni igualitari, aprovat a Espanya l’any 2005, Blanco explica: “Jo em vaig enamorar l’any 1972, i fins el 2005 no vaig tenir drets per casar-me. Quants diners hem deixat de percebre per no haver-se reconegut el nostre dret a casar-nos?

L’activista, que es defineix com a creient catòlica es pregunta: “Perquè el meu amor ha de ser un amor desvalorat?” i posa de relleu que en l’església catòlica hi ha un moviment rellevant perquè s’accepti el matrimoni entre persones del mateix sexe.”

Blanco fa una reclamació a la classe política: “Ha de reconèixer que hem pagat els nostres impostos, però que no hem rebut l’atenció de les necessitats específiques.

El documental

La generació del silenci. Així és coneix el col·lectiu de persones que van haver de viure la seva sexualitat d’amagat de la família, els amics i l’entorn de treball”, escriu l’autor del documental.

“Són persones que han tingut vides apassionants i difícils a parts iguals. Apassionants perquè es tracta de gent valenta i pionera, que ha hagut de crear un camí que no existia. I difícils perquè han viscut una gran part de la seva vida en un entorn hostil, marcat per la repressió de la dictadura franquista i el poder de l’Església catòlica, encarregada del control de l’educació i la decència pública i privada.

A través de 24 entrevistes, La generació silenciosa  és un homenatge a les persones LGTBI majors de 60 anys de Barcelona donant a conèixer la realitat d’aquest col·lectiu i narrant en primera persona esdeveniments que han marcat la seva vida, com són l’educació religiosa, la repressió franquista, l’arribada de la democràcia, l’aparició de les primeres associacions LGTBI, la pandèmia de la sida o l’aprovació del matrimoni igualitari”.