José Tenorio. “Diferent”, com tants d’altres.

José Tenorio. En una imatge per a l'espectacle e la companyia LaLinea

L’art ens parla de la vida.  El Teatre Lliure, la companyia Lalinea i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), presenten la intervenció artística Rojo Clavel a diferents estacions de metro i una exposició a l’Espai Mercè Sala (parada de Metro Diagonal).

La proposta ens ofereix un recorregut per descobrir una Barcelona diversa a través de la memòria testimonial de la dissidència homosexual dels anys 70 i 80, i en el qual ha participat la Fundació Enllaç.

El projecte

Quan fa pocs anys em vaig assabentar de la història del meu tiet, vaig decidir que necessitava reviure la seva memòria“, explica la directora de LaLinea, Úrsula Tenorio, besneboda del protagonista. “No volia que quedés en l’oblit ni la seva història ni la de persones com ell, volia fer-li un homenatge”.

Lalinea, és actualment companyia resident del Teatre Lliure, espai on hi presentarà l’espectacle José y la Barcelona disidente com a work in progress el proper mes de març. De fet, l’exposició i la intervenció al metro va sorgir del procés creatiu de l’obra.

El projecte té com a fil conductor la història real i desconeguda de José Tenorio que, com molts altres, va arribar a Barcelona als anys 70. A la ciutat, Tenorio, va treballar com a transformista en els locals d’ambient de l’època. L’any 1993, Tenorio va tornar a Càdiz, on va morir a causa de la SIDA.

Algú com molts altres

Entrada de l'Espai Mercè Sala que acull l'exposició 'Rojo Clavel' fins al 30 de març. Foto de Pep Herrero (TMB).
Entrada de l’Espai Mercè Sala que acull l’exposició ‘Rojo Clavel’ fins al 30 de març. Foto de Pep Herrero (TMB).

La història de Tenorio és la de moltes persones que en el darrer terç del segle passat, en el moment que Espanya abandonava el franquisme i feia les primeres passes com a nou estat democràtic van cerca a Barcelona un entorn on poder viure i estimar.

Així, la proposta artística esdevé un intent de reconstruir una identitat a través de la memòria col·lectiva, plantejat com un diàleg entre l’actualitat i la Barcelona dissident d’aquells anys.

L’exposició està a L’Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions del metro de l’estació de Diagonal, i és gratuïta. L’exposició es complementària amb uns codis QR a diferents estacions de metro de la ciutat que et condueixen a un web on es poden escoltar testimonis de persones vives sobre aquella època.

Fins el 30 de març.

Per saber-ne més!