Dia Internacional contra l’LGBTIfobia i un país en guerra

Persones LGBTI i la guerra a Ucraïna / Personas LGBTI y la guerra en Ucrania

La inesperada invasió de l’exercit rus a Ucraïna ha posat aquest país Europeu en l’actualitat informativa diària. Avui, 17 de maig, Dia Internacional contra l’Homofòbia, us proposem alguns enllaços a pàgines de l’Associació Internacional de Gais, Lesbianes, Bisexuals, Trans i Intersexuals (ILGA) per conèixer la situació de les persones LGBTI en un país en guerra.

En el darrer informe Rainbow2022 de l’ILGA, que mesura la situació legal i les polítiques a favor de les persones LGBTI a Europa, Ucraïna es troba en el lloc 39 de 49 països. Itàlia és al 33 (tot i que en el Festival d’Eurovisió aquest país va ser representat amb una cançó que parlava d’un amor entre dos homes!).

El principat de Mònaco ocupa el lloc 43, Polònia el 44 i Rússia el 46. Espanya ocupa el lloc número 11, just darrera de Portugal, per sobre de Finlàndia, Anglaterra, Alemanya, Irlanda, Grècia, Àustria o Suïssa.

L’index valora l’aplicació legal de les recomanacions d’organismes internacional respecte les persones LGBTI. S’hi consideren diferents aspectes en els set àmbits següents:

• Igualtat i no-discriminació
  • Família
  • Delictes d’odi
  • Reconeixement de gènere
  • Drets de les persones Intersexuals
  • Espai públic
  • Refugi per qüestions LGBTI

En situacions de conflicte, la situació de les minories discriminades empitjora.  La directora executiva de l’ILGA-Europa, Evelyn Paradis, en parla en aquesta entrevista.

L’ILGA dur a terme una campanya en atenció a les persones LGBTI ucraïneses amb l’etiqueta #UkraineLGBTI amb un ampli conjunt de recomanacions per a les entitats que donen suport a Ucraïna.

L’organisme de les Nacions Unides per a la SIDA i l’ILGA ha organitzat un debat sobre la situació de les persones LGBTI a Ucraïna. L’enregistrament és en anglès a YouTube.