Diversitat d’expressions de la sexualitat al congrés de la SEEGG

Congrés 2018 de la Sociedad Española de Enfermeria Geriátrica y Gerontologia

Persones grans i diversitat de l’expressió de la sexualitat. Aquest és el nom de la taula rodona celebrada en el XXV Congrés de la Societat Espanyola d’Infermeria Geriàtrica i Gerontologia (SEEGG). El Congrés ha triat enguany l’eslògan “Deixant petjada”.

El congrés anual de la SEEGG es va celebrar enguany a Girona els dies 11 i 12 d’abril. Més de tres-centes persones, entre congressistes, ponents i convidats han debatut temes com l’assistència virtual a persones grans, innovacions en tècniques d’infermeria i nous protocols per evitar aplicar subjeccions físiques i químiques innecessàries als usuaris de residències i hospitals geriàtrics.

La taula rodona sobre diversitat sexual va comptar com a ponents amb el consultor Stephan Biel, amic i col·laborador d’Enllaç, la menorquina Maria Coll Janer, directora de centres residencials a les Illes Balears i el coordinador de formació d’Enllaç, Jaume Piqué.

Espais segurs

La moderadora de la taula, la professora de la Universitat de Castilla La Mancha M. Victoria Garcia va preguntar quines eren les peticions dels col·lectius LGBT als professionals d’infermeria i gerontologia. El debat va tractar la necessitat de crear entorns segurs.

Stephan Biel va parlar d’experiències de convivència comunitària de persones LGBT a Europa i els Estas Units. Maria Coll va exposar els resultats d’un panel amb usuaris de les seves residències sobre l’atenció que rebien i com pensaven que es podria millorar. Jaume Piqué va plantejar set estratègies per afavorir la diversitat afectiva, sexual i de gènere en les residències i els equipaments cívics per a persones grans.

Mesa amb els ponents de la xerrada sobre gent gran LGBTI al Congres de la SEEGG

Rendiment o afectivitat?

Just abans de la taula rodona, el professor Feliciano Villar de la Universitat de Barcelona, va presentar els resultats dels seus estudis sobre sexualitat i persones grans. Villar va remarcar que, lluny dels tòpics, les persones grans mantenen activitat sexual i va proposar que abandonéssim el model de la sexualitat basada “en el rendiment” per una sexualitat basada en l’afectivitat, a edats avançades.

La Fundació Enllaç va agrair al Dr. David Ballester, president de la SEEGG la iniciativa d’aquesta taula rodona, un dels actes centrals del Congrés.