Acabar amb les desigualtats: acabar amb la SIDA

Dia Mundial contra la SIDA 2021

Just quan han passat quatre dècades des que es van donar a conèixer els primers casos de sida, el VIH continua amenaçant el món. I no és degut a la manca de coneixements, capacitat o mitjans, sinó a les grans desigualtats que obstaculitzen les solucions que està demostrat que funcionen.  Avui, 1 de desembre, Dia mundial contra la Sida, ONUSIDA posa en relleu la necessitat urgent d’acabar amb les desigualtats econòmiques, socials, culturals i legals que impulsen la sida i altres pandèmies a tot el món.

El Dia Mundial de la SIDA: Espanya

Un dels principals reptes amb què s’enfronta Espanya a la lluita de la SIDA és la detecció dels casos positius. Aquests dies s’han publicat estimacions que unes 20.000 persones poden ser portadores del VIH i no en són conscients. Realitzar-se la prova del VIH regularment és sens dubte una estratègia efectiva.

SIDA al món / SIDA en el mundo

VIH i COVID19

La covid-19 ha estat molt pitjor del que podria haver estat. Mentre el món es mobilitza contra la covid-19 i es prepara per a futures pandèmies, tots correm el risc de repetir molts dels mateixos errors que ens han impedit acabar amb la sida.

• El món no estava preparat per a la COVID-19 i n’hem vist les conseqüències en el patiment humà i la càrrega financera.
    • Estar preparats i llestos per respondre a futures pandèmies salvarà vides i estalviarà diners.
    • No ens podem permetre tornar a cometre els mateixos errors.
  • Les pandèmies prosperen precisament a les línies divisòries de les desigualtats.
    • Abordar les desigualtats és fonamental per acabar amb la sida i la COVID-19, i prevenir futures pandèmies.
    • Els plans i les respostes internacionals i nacionals a la pandèmia no tenen components fonamentals per a l’èxit: les persones, les comunitats, els drets humans, l’equitat i el finançament.
  • Els Governs seran responsables si no es preparen per a la propera pandèmia.
    • Tant la sida com la COVID-19 poden arribar al final i les futures pandèmies es poden prevenir amb un fort lideratge polític, acció i responsabilitat.
    • Els Governs han de prioritzar les inversions en salut i desenvolupament.
Dia Mundial contra la SIDA

Història

Al juny de 1981, científics als Estats Units van informar de la primera evidència clínica de la malaltia que més tard passaria a ser el que es coneix com la síndrome d’immunodeficiència adquirida o sida. La seva causa, el virus de la immunodeficiència humana (VIH), es va identificar el 1983.
Des de l’inici de l’epidèmia, aproximadament 75 milions de persones han contret la infecció del VIH i al voltant de 32 milions han mort a causa de malalties relacionades amb la sida. El 2018 hi havia 37,9 milions de persones amb el VIH.

Com es transmet?

El VIH és present als fluids corporals d’una persona que ha contret la infecció (sang, semen, fluids vaginals o llet materna). Es pot transmetre a través de relacions sexuals sense protecció i també es propaga entre les persones que consumeixen drogues intravenoses amb agulles no esterilitzades, així com per mitjà de productes sanguinis no controlats. Les mares poden transmetre’l als fills durant l’embaràs, el part o l’alletament si són seropositives.

Informació elaborada  Partir de textos d’ONUSIDA