79,5 milions de persones desplaçades forçoses.

Imatge de l'Orgull LGBT a São Paulo. Foto de Leo Pinheiro

En el darrer informe anual Tendències Globals de l’Agència de les Nacions Unides per a les persones refugiades (ACNUR) hi consta un nou i tràgic rècord: 79,5 milions de persones desplaçades forçoses, la xifra més alta mai registrada per ACNUR en els seus 70 anys d’història.

L’any 2001 les Nacions Unides van declarar el 20 de juny com el Dia Mundial de les Persones Refugiades. Objectiu:  treure de l’oblit la dramàtica situació que viuen al món milions de persones desplaçades forçosament, sol·licitants d’asil i apàtrides.

Els cantants Nach y Juanes han creat el tema Pasarán, com a himne del Día Mundial de les persones refugiades 2020

Barcelona Ciutat Refugi

L’Ajuntament de Barcelona ha publicat en el portal digital Barcelona Ciutat Refugi un manifest amb motiu del Dia de les persones refugiades. En publiquem un fragment.

“…Mentre es tancaven fronteres per evitar l’expansió de la pandèmia, es tancava l’oportunitat per a moltes persones d’arribar a un lloc segur en el qual la seva vida i integritat no correguessin perill, no per un virus, sinó per la violència, la persecució i les amenaces que pateixen. Mentre se’ns demanava quedar-nos a casa, milers de persones ni tan sols en tenen una com a conseqüència de la guerra, la violència o l’exclusió. Avui, ja camí d’això que anomenen la nova normalitat, tornem a confirmar que les fronteres no s’obren per a tothom…”

El portal proposa les etiquetes #DMPR2020 i #BCNCiutatRefugi pels missatges a les xarxes socials. També s’hi poden veure alguns vídeos.

La identitat de gènere i l’orientació sexual, motiu d’exili forçat.

En aquest moment, algú està fugint per salvar la vida a causa de la seva identitat de gènere, orientació sexual o característiques sexuals. La Comissió Espanyola d’Ajuda al Refugiat ofereix les dades següents sobre les persones refigurades LGBTI.

• Al món, actualment hi ha 70 països que penalitzen per llei a les persones LGTB, i en 11 d’ells, fins amb pena de mort.
  • Entre l’1 de gener de 2008 i el 30 de setembre de 2019, es van registrar en el món 3.314 assassinats de persones transgènere, segons el projecte TVT.
  • A Europa, gairebé la meitat dels homosexuals i transsexuals s’han sentit discriminats; 1 de cada 4 ha patit agressions o amenaces en els últims cinc anys.
  • Afganistan, Aràbia Saudita, Gàmbia, Egipte, Ghana, Brunei i Emirats Àrabs estan entre els països més perillosos per a les persones LGTB.

Les directrius emeses per ACNUR, l’Agència de les Nacions Unides per als Refugiats, han considerat que les persones atacades per la seva identitat de gènere, orientació sexual o característiques sexuals tenen dret a aquesta protecció.

De vegades, la població refugiada LGBTI és víctima de les lleis draconianes del seu govern. Altres vegades pateixen a mans dels seus conciutadans, o de les seves pròpies famílies, i el seu govern defensa o fins i tot participa en l’abús.

ACATHI atén les persones refugiades LGBTI a Catalunya.

ACATHI és una entitat amb seu a Barcelona que aten des ja fa disset anys persones LGBTI refugiades. Les persones refugiades LGBTI necessiten espais segurs per reconstruir la seva vida. ACATHI oferix assessorament, seguiment i un espai de trobada sembra les llavors de nous vincles.

Degut a la pandèmia pel coronavirus la situació de les persones que atén ACATHI passa per moments de dificultats. Esl donatius a l’entitat canvien vives!

ACATHI i la Fundació Enllaç tenen signat un conveni de col·laboració. Al llarg de l’any La Fundació Enllaç i ACATHI organitzen activitats conjuntament. La Fundació acull actes d’ACATHI, ofereix els seus espais per a formació si s’escau i es comparteixen orientacions i serveis.

Imatge de l’Orgull LGBT a São Paulo. Foto de Leo Pinheiro